آتش در جنگل هاي شمال هم چنان جولان مي دهد

29 11 2010

آتش در جنگل هاي شمال هم چنان جولان مي دهد
نويسنده: حميدرضا ناسخ
نماينده رودبار: اجراي ناقص طرح ساماندهي حضور دام ها درجنگل زمينه بروز آتش سوزي ها رافراهم آورد
آتش سوزي ها در جنگل هاي شمال کشور همچنان ادامه دارد. هنوز آتش در جنگل گلستان و جنگل هاي مينودشت و گاليکش مهار نشده است که خبرها حکايت از جولان آتش در جنگل هاي گيلان دارد. ايرنا گزارش داد که روز شنبه 2.5 هکتار از عرصه هاي جنگلي شهرستان سياهکل بر اثر آتش سوزي دچار خسارت شدند. اين آتش سوزي در ۲ منطقه جنگلي ديلمان و لاري خاني از توابع شهرستان سياهکل که از مناطق کوهستاني يا جنگل هاي طبيعي مي باشد، رخ داده است. آتش که از ساعت ۱۰ صبح شنبه به جان جنگل افتاده بود در ساعت ۱۵ همان روز مهار شد. ديروز نيز آن گونه که خبرگزاري مهر گزارش داد، منطقه جنگلي «دالخاني» رامسر دچار حريق شد. فرماندار رامسر در اين باره گفت: هفته گذشته بخشي از جنگل هاي «دالخاني» طعمه آتش شد که پس از يک روز مهار گرديد و ديروز نيز نيروهاي مردمي، بسيجي، منابع طبيعي و نيروهاي انتظامي براي مهار آتش بسيج شدند. جنگل هاي رودبار نيز از خشم آتش بي نصيب نماند. به گزارش مهر مديرکل ستاد حوادث غيرمترقبه استانداري گيلان گفت: اين آتش سوزي در ارتفاعات جنگلي «درفک» آغاز شده و همچنان در مناطق سخت گذر ادامه دارد و ماموران منابع طبيعي و يگان حفاظت و اهالي منطقه همچنان براي مهار آتش تلاش مي کنند.

جنگل گلستان همچنان در آتش مي سوزد

اما از گلستان خبرهاي ناخوشايندي در مورد آتش سوزي به گوش مي رسد. خبرنگار ما که بامداد ديروز از جاده منطقه جنگلي گلستان عبور مي کرد، گزارش داد که شعله هاي آتش از داخل جاده حداقل در ۳ نقطه نمايان بود و جنگل همچنان در حال سوختن است.با وجود گذشت ۴ روز از آتش سوزي، دوباره در جنگل گلستان، بنا بر اظهارات رسول حسام، مديرکل مديريت بحران استان گلستان، اين جنگل همچنان در آتش مي سوزد. وي عصر ديروز به ايسنا گفت: در حال حاضر مناطق جنگلي حوزه راميان، علي آباد، گرگان و همچنين جنگل گلستان دچار آتش سوزي شده است که ۲ فروند بالگرد در اين مناطق و يک فروند نيز در جنگل گلستان مشغول اطفاي حريق هستند. وي علت مهار نشدن اين آتش سوزي ها را صعب العبور بودن مناطق مورد نظر عنوان کرد. آتش سوزي در جنگل هاي استان گلستان، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست را هم به منطقه کشاند. بعد از کشيده شدن بحث اين آتش سوزي ها به صحن علني مجلس ديروز محمدجواد محمدي زاده، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و معاون وي به همراه ۴ بالگرد به منطقه حادثه ديده اعزام شدند و مسئولان استان هاي معين نيز با حضور در استان گلستان جلسه اضطراري تشکيل دادند.

رئيس سازمان مديريت حوادث کشور گفت: امکاناتي هم چون بالگرد، تجهيزات اطفاي حريق و … نيز از استان هاي مجاور به استان گلستان فرستاده شدند.

دولت تعلل مي کند

صمد مرعشي، نماينده رودبار در مجلس نيز ضمن تاييد آتش سوزي در روزهاي گذشته در منطقه استان گيلان در مورد علت موفقيت آميز نبودن مهار آتش در جنگل هاي استان گلستان و بخشي از گيلان به خراسان گفت: متاسفانه حتي کمترين آموزش براي اطفاي حريق به مردم داده نشده است و مردم با دست خالي براي مهار آتش وارد جنگل مي شوند. همچنين امکانات آتش نشاني ويژه براي مقابله با حريق در جنگل هاي شمال وجود ندارد. وي افزود: با توجه به پراکندگي جغرافيايي مناطق جنگلي بايد بالگردهاي خاصي براي اطفاي حريق در اختيار باشد که متاسفانه چنين نيست و پي گيري هاي نمايندگان استان هاي گلستان و گيلان نيز در اين زمينه به نتيجه اي نرسيده است. وي افزود: دولت در اين زمينه تعلل فراوان کرده است.صمد مرعشي در مورد علت بروز اين آتش سوزي ها گفت: همه ساله در فصل پاييز اين حوادث رخ مي دهد و يکي از عوامل اصلي آن وجود دام ها در جنگل هاست که صاحبان دام ها در جنگل آتش روشن کرده و آن را خاموش نمي کنند. عضو کميسيون اقتصادي گفت: مهم ترين راهکار براي جلوگيري از بروز آتش سوزي در جنگل ها همان بحث ساماندهي حضور دام ها در جنگل هاست که قرار بود در برنامه پنجم گنجانده شود، اما در مجلس راي نياورد.وي دليل اين موضوع را نيز آن دانست که ساماندهي واقعي در اين رابطه از جانب دولت صورت نمي گيرد.
خراسان – مورخ دوشنبه 1389/09/0


کارها

Information

بیان دیدگاه