شاملو و مساله هویت

3 02 2014

imagesناصر حریری در گفتگویی با احمد شاملو نظر او را درباره مساله هویت می پرسد و از او سوال می کند که با مساله هویت و مسایلی نظیر ملیت و قومیت و … چگونه کنار می آید ؟شاملو در پاسخ می گوید: من خویشاوند نزدیک هر انسانى هستم که خنجرى در آستین پنهان نمى‌کند. نه ابرو به هم مى‌کشد، نه لبخندش ترفند تجاوز به حق و نان و سایبان دیگران است. نه ایرانى را به انیرانى ترجیح مى‌دهم و نه انیرانى را به ایرانى.


شاملو و مساله هویت

من یک بلوچ کرد فارسم. یک فارسى زبان ترک، یک آفریقایى اروپایى استرالیایى آمریکایى آسیایى‌ام. یک سیاه پوست زرد پوست سرخ پوستم که نه تنها با خودم و دیگران کم‌ترین مشکلى ندارم بلکه بدون حضور دیگران وحشت مرگ را زیر پوست‌ام احساس مى‌کنم.
من انسانى هستم در جمع انسان‌هاى دیگر بر سیاره‌ى مقدس زمین، که بدون دیگران معنایى ندارم.
منبع: گفت و شنود ناصر حریرى با احمد شاملو، «دفتر هنر»، ویژه احمد شاملو، سال چهارم، شماره ۸

کارها

Information

پاسخی بگذارید

