شش زندانی عقیدتی کُرد اعدام شدند

4 03 2015

11024649_10203907919206471_1857668072084637662_nبه دنبال انتقال شش تن از زندانیان اهلسنت در زندان رجایی شهر کرج به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام، سحرگاه امروز چهارشنبه ۱۳ اسفندماه، این زندانیان از طریق چوبه دار اعدام شدند.


شش زندانی عقیدتی کُرد اعدام شدند

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه دیروز سهشنبه حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، صدیق محمدی و سیدهادی حسینی جهت اجرای حکم اعدام، از بند ۱۰ زندان رجایی شهر به سلولهای انفرادی منتقل شدند. سحرگاه امروز چهارشنبه 13 اسفندماه 1393، این زندانیان از طریق چوبه دار اعدام شدند.
این شش زندانی پیش از انتقال به انفرادی، اعلام اعتصاب غذا کرده بودند و ۷۷ تن دیگر از زندانیان سنی مذهب در بند ۱۰ زندان رجایی شهر کرج در حمایت از این افراد دست به اعتصاب غذا زدند.
این افراد در شعبە ۲۸ دادگاە انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به محاربه، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام محکوم شده بودند. این در حالی است کە به گزارش بسیاری از فعالین و سازمانهای مدافع حقوق بشر، این زندانیان هرگز نە دادگاهی عادلانە برای رسیدگی به اتهاماتشان برگزار شده و نە امکان دسترسی قانونی و مناسب بە وکیل داشتەاند.
حامد احمدی فرزند حبیبالله متولد ۱۳۶۰، کمال ملایی فرزند احمد متولد ۱۳۶۳، جمشید دهقانی فرزند خدارحم متولد ۱۳۶۴، جهانگیر دهقانی فرزند خدارحم ۱۳۶۵، به قتل ماموستا «ملا محمد شیخالاسلام» یک روحانی ارشد سنی که با حکومت ایران روابط نزدیکی داشته است متهم بودند.
صدیق محمدی فرزند حسین متولد ۱۳۶۵ و سید هادی حسینی فرزند محیالدین متولد ۱۳۶۲، دو زندانی دیگر محکوم به اعدام، براساس برخی گزارشها از اختلالات شدید روانی رنج میبردند. آنها در خردادماه ۱۳۸۸، در سنندج بازداشت و به تهران منتقل شدند.
اعدام این زندانیان در حالی صورت گرفت که دیروز سازمان عفو بینالملل که مقر آن در لندن است، با صدور بیانیهای نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام شش زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج واکنش نشان داده بود. این سازمان در بیانیه خود خواستار توقف اجرای احکام اعدام این زندانیان شده بود.
شهروندانی که امروز اعدام شدند، جزو ۳۳ زندانی سنی مذهب در انتظار اعدام در ایران بودند. این زندانیان عنوان داشتهاند که صرفا به دلیل تبلیغات دینی و به جا آوردن مناسک مذهبی خود و یا شرکت در سمینارهای مذهبی هدف قرار گرفتهاند.
چهارشنبه ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۳ – ۴ مارس ۲۰۱۵


کارها

Information

بیان دیدگاه