چرا حضور بانوان در تئاتر سیستان و بلوچستان در قیاس با استان های دیگر بسیار کمرنگ است؟

24 06 2010

چرا حضور بانوان در تئاتر سیستان و بلوچستان در قیاس با استان های دیگر بسیار کمرنگ است؟
کمرنگ بودن حضور زنان در تئاتر استان سیستان و بلوچستان امر غریبی نیست. در این استان چه چیزش است به روال عادی است که فرهنگ و هنرش باشد. در جائی که هر روز به خانه های مردم یورش می برند، جوانانش را دستگیر می کنند و به اتهام واهی می کشند، فعال مدنی و صلح دوستی چون یعقوب مهرنهاد و تشکل مدنی اش محل گردهم آئی جوانان دختر و پسر بود را اعدام می کنند، دیگر چه کسی جرئت می کند وارد کار هنر و تئاتر شود؟ دختران استان می دانند در تئاتر و هنر این استان، نگاه های امنیتی آنقدر جدی و خطرناک است که شرکت در این عرصه هم همچون راه رفتن در زمین مین گذاری شده است. علت های بی معنا نتراشیم. در حضور سنگین و خونین نظامیان و سپاهیان در استان، جالی هنر طبعأ خالی است. این سیاستی است که کم کم دارد به سراسر ایران تعمیم داده می شود. زندانی کردن و تبعید هنرمندان و کارگردانان و هنرپیشه ها و حضور کمرنگ مردم در سینما ها نمونه های اجرای این سیاست طالبانی است.!
مَی مَکُران

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به فراهم بودن امکانات مناسب در انجمن های هنری بانوان هنرمند با هیچ مشکلی روبه رو نیستند.
محمود خواجه محمودی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌ سیستان و بلوچستان، افزود: فرهنگ و هنر مکمل یکدیگر بوده و از هم جدا نیستند و هرجا فرهنگ وجود دارد هنر هم به دنبال آن آمده است.
وی اظهار داشت: مقوله فرهنگ و هنر در نظام جمهوری اسلامی ایران با توجه به باورهای دینی موجود نسبت به فرهنگ و هنر غیردینی تفاوت فاحشی دارد که این تفاوت باعث تقدس و قداست ویژه هنر در نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.
خواجه محمودی خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل های استان و امکانات موجود در مکان های هنری فضای مناسبی برای فعالیت های هنری بوجود آمده است.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: در حال حاضر انجمن های فرهنگی و هنری بسیاری در ادامه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فعال هستند و درصد بالایی از هنرمندان و هنرجویان آنان را بانوان تشکیل می دهند که این نشان دهنده نگاه ویژه بانوان به هنر است.
وی افزود: در بخش های مختلف هنری منجمله هنر تئاتر و یا هنرهای تجسمی علاقه مندان فراوانی فعال هستند که تعداد اعظم آن ها را بانوان تشکیل می دهند که نشان دهنده توجه بیشتر بانوان به هنر نسبت به آقایان است.
محمود خواجه محمودی خاطر نشان کرد: با توجه به فراهم بودن امکانات مناسب در انجمن های هنری بانوان هنرمند با هیچ مشکلی رو به رو نیستند و به راحتی می توانند در این فضا ها حضور پیدا کنند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر 85 درصد دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را بانوان تشکیل می دهند.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: در قیاس با استان های دیگر حضور بانوان در تئاتر بسیار کمرنگ است به گونه ای که در بعضی از مواقع خیلی از کارگردان ها برای شخصیت های خانم با مشکل روبه رو هستند و سعی می کنند تا نیروهایی را جذب کنند و نقش بانوان را به آن بدهند که این از نقیصه های تئاتر است.
خواجه محمودی افزود: هنر ظرافت خاص خود را می خواهد و خانم ها به شکل مطلوبی می توانند این ظرافت را به شکلی مطلوب رعایت کنند و در حال حاضر هنر استان از جایگاه ویژه ای در بین استان ها برخوردار است که گواه آن مربوط به برگزاری نمایشگاه های مختلف در كشور و حضور بانوان هنرمند در این نمایشگاه ها است.
معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان گفت: با افتتاح فرهنگ سرای جوان بخش اعظمی از انجمن ها شعبه دوم آن در فرهنگ سرا راه اندازی می شود تا بانوان بتوانند با حضور در این فضا استعدادهای خود را شكوفا كنند.

ایرانشهر تنها شهر سیستان و بلوچستان است که تماشاگر تئاتر دارد
رئیس انجمن نمایش ایرانشهر :
بلوچ ارتباط ایرانشهر تنها شهر سیستان و بلوچستان است که تماشاگر تئاتر دارد
رئیس انجمن :نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایرانشهر گفت: ایرانشهر تنها شهر سیستان و بلوچستان است که تماشاگر تئاتر دارد و این تماشاگران هستند که این‌گونه تئاتر را به ثبت رسانده اند.
محمد دین دشتی از شورای شهر و شهرداری ایرانشهر که این انجمن را حمایت کرده اند تشکر کرد و گفت: از زبان قوی ادبیات نمایش «مرومروی در پاسی از شب» که در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده بود و بازیگران روان این نمایش که از سطح بالایی برخوردار بود کمال تشکر و قدردانی را داریم.
رئیس انجمن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایرانشهر خاطرنشان کرد: انجمن نمایش ایرانشهر از مهدیه کوهستانی و سمیرا راجپور بازیگران قبلی نمایش که این کار را در جشنواره تئاتر منطقه ۵ کشور یاری کردند کمال تشکر و قدردانی را دارد.


کارها

Information

بیان دیدگاه